24 kwietnia 2002 roku prof. dr hab. Edmund Trempała otrzymał tytuł Doktora Honoris Causa Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Profesor Edmund Trempała to wybitny i ceniony pedagog, szanowany był przez społeczność akadermicką i mieszkańców Bydgoszczy. Był pierwszą osobą wyróżniona godnością doktora honoris causa.
Promotor - prof. zw. dr hab. Eugeniusz Rogalski. Recenzenci: prof. dr hab. Jerzy Niemiec, prof. dr hab. Andrzej Radziewicz-Winnicki.
Edmund Trempała urodził się 16 listopada 1927 w Kościerzynie Wielkim, a zmarł 5 grudnia 2011 w Bydgoszczy.
W latach 1949-1962 pracował w szkolnictwie podstawowym jako nauczyciel. Od 1952 był kierownikiem szkoły. W 1960 roku ukończył studia pedagogiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Tam się doktoryzował w 1968, a habilitację uzyskał w 1975 na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. W 1978 uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1990 profesora zwyczajnego.
Odbył staż na niemieckich uniwersytetach w: Dortmundzie, Hamburgu, Kassel i Bielefeld.
W latach 1962-1967 był wykładowcą pedagogiki, wicedyrektorem i dyrektorem Studium Nauczycielskiego w Bydgoszczy. W latach 1970-1974 był prorektorem, a w 1974-1981 rektorem Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.
Specjalizował się w pedagogice społecznej. Opracował i zweryfikował model szkoły środowiskowej oraz program integracji wychowania w środowisku lokalnym. Główne zainteresowania badawcze prof. Edmunda Trempały, oscylowały między pedagogiką społeczną, pedagogika ogólną i pedagogiką szkolną, obejmując przede wszystkim problemy pedagogiki społecznej i opiekuńczej oraz systemowe podejście w badaniach nad pracą wychowawczą w różnych środowiskach. Jego dorobek naukowy obejmował kilkanaście prac (samodzielnych i współautorskich) oraz ok. 100 artykułów.
Był członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego(współzałożyciel Towarzystwa), Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego, rad naukowych Instytutu Badań Pedagogicznych, Instytutu Badań Edukacyjnych, Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli oraz Zespołu Naukowo-Dydaktycznego w MEN, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Centralnej Komisji ds. Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych przy Prezesie Rady Ministrów.